Giriş yap
Arama
En iyi yollayıcılar
K.R.M (244) | ||||
DeathlyLord (225) | ||||
KinGofLife (221) | ||||
O.G.L.C.N (184) | ||||
ExSeLanCeTR (20) | ||||
BornTh3aLive. (20) | ||||
GameMasterxD (13) | ||||
oldschoolko (12) | ||||
By-MuRat (8) | ||||
GFb~fatih (7) |
En son konular
Kimler hatta?
Toplam 2 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 2 Misafir Yok
Sitede bugüne kadar en çok 174 kişi Salı Ağus. 01, 2017 6:01 pm tarihinde online oldu.
Facebook
Visual Basic - Başlarken
1 sayfadaki 1 sayfası
Visual Basic - Başlarken
İçindekiler
1.0 – Giriş
2.0 – Başlamadan Önce
2.1 – Neden Visual Basic?
2.2 – Bilmeniz Gerekenler…
2.3 – Hazırsak başlayalım..
3.0 – İlk programımızı hazırlayalım
3.1 – Kullanıcı Arabirimi
3.2 – İyi Kod
3.3 – Programı Çalıştırın
4.0 – Hata Tuzaklama
4.1 – Hata Tuzaklama Hakkında
4.2 – Hata Tuzaklama Konusunda Bir Örnek Program
5.0 – İpuçları
5.1 – Modüller
5.2 – Döngüler
5.3 – Timerlar
5.4 – Diğer İpuçları
6.0 – Son Notlar
6.1 - Veri Türleri
1.0 – Giriş
Programcılık oldukça zor olabilir. Özellikle yeni başlıyorsanız. Bu yazıyı, aramıza yeni katılanlara yardımcı olmak amacıyla yazıyorum. Umarım bittiğinde birilerinin işine yarar..
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• ••••• ••••••••••••••••
2.0 – Başlamadan önce
Başlamadan önce, bilmeniz gereken bikaç şey var. Bunlar;
2.1– Neden Visual Basic?
Neden Visual Basic?.. Bu soruya verilebilecek pek çok cevap var. İlk olarak: basit olduğu için Visual Basic’I seçebilirsiniz. C/C++ ve benzeri programlama dillerine göre daha kolay anlaşılabilir olması, hatta ingilizce bilen, birazda anlama yeteneği gelişmiş birinin kolayca öğrenebilecek olması ikinci bir neden olarak öne sürülebilir. Basit olduğu kadar kullanışlı ve güçlü bir programlama dili olması üçüncü bir neden.. Bu sebepler artırılabilir. Elbette her programlama dilinin kendi artıları vardır. Ancak başlamak için Visual Basic iyi bir seçimdir.
2.2-Bilmeniz Gerekenler
Visual Basic kullanacaksanız, bilmeniz gereken bazı şeyler var. Herşeyden önce amacınız 3D oyun geliştirmek ise Visual Basic bu amacınız için iyi bir tercih değildir.Elbetteki Visual Basic ile 3D oyunlarda geliştirilebilir ancak bu oldukça zahmetli olacaktır.
Bir programcı olarak her zaman (ilk gününüzde de, 10. yılınızda da) sıkıştığınız anlar olacaktır. Bu anlarda boş boş ekrana bakmak veya sinirlenip bırakıyorum demek çoğu kişinin işine gelsede ihtiyaçları olanyardım her zaman biryerlerde vardır. Zor olan bu yardımı bulmaktır. Planet-Source-ode.Com, yazgelistir.com, vbturk.net gibi web siteleri ihtiyacınız olan yardıma ulaşmak için bakmanız gereken ilk adreslerdir.
Son olarak genellikle program yazmanın en zor yanı, bir fikir bulabilmektir. Örneğin ben yazdığım hiçbir programa isim bulamam.
2.3-Hazırsak başlayalım..
Başlamadan önce bilmeniz gereken birkaç noktayıda belirttikten sonra şimdi hazırsanız ilk programımızı hazırlamaya başlayalım.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• ••••• ••••••••••••••••
3.0-İlk Programımızı Hazırlayalım
İlk programımızı hazırlamak için aşağıdaki adımları izlemeniz yeterli olacaktır..
3.1-Kullanıcı Arabirimi
Bir program hazırlarken en çok üstünde durmanız gereken konulardan biri kullanıcı arabirimidir. Kullanıcı Arabirimi güzel görünmeli, aynı zamanda kolay anlaşılır olmalıdır. Aşağıda ne yapmamanız gerektiği konusunda başarılı bir çalışma göreceksiniz.
Resim 1 – İşte Ne Yapmamanız Gerektiği konusunda bir örnek.
Şimdi bu arabirimde nelerin yanlış olduğunu inceleyelim. Burada açıkça gözönünde olan hatalar olduğu gibi gizlenmiş olan bazı hatalarda var. Herşeyden önce formdaki nesnelerin yerleştirilişi düzensiz. Asimetrik düzenlemeler çekici olabilir tamam ama bu kesinlikle bir istisna değil. Görmemenin imkansı olduğu üzere düğmelerden biri aşırı büyük boyutlara sahip. İkinci düğme ise olması gerektiğinden küçük. Düğmeler 1095x375 ve 1215x495 aralığında ve Twip Scale modda olmalıdır. Gerçi düğmeler gerektiğinde form üzerinde çok büyük boyutlara sahip olabilirler (veya tersi) ama dediğim gibi bu kadar göz tırmalayacak şekilde olmamalıdır. Bir diğer problem ise menüde. Help, File dan önce geliyor. Küçük bir araştırma yapmanız halinde Help (Yardım) menüsünün genellikle en sonda ama asla File (Dosya) menüsünden önce gelmediğini göreceksiniz. Tabii ben yaptım oldu demek elinizde. Ancak kullanışlı olmayacağı kesin.
Resim 2 – Tahammül edilebilir bir arabirim örneği
Görebileceğiniz üzere, iki formun tasarımı arasındaki fark oldukça açık. İkinci formda, düğmeler sahip olmaları gereken boyutlara sahip ve hizalı olarak forma yerleştirilmişler, File, Help menüsünden önce yer alıyor… Sizce hangisi daha kullanışlı?
3.2 – İyi Kod
Programınızın kodlarıda, arabirimi kadar iyi düzenlenmiş olmalı. İşlemleri gerçekleştirmenin iyi ve kötü yolları vardır ve bu iyi ve kötü yollar, programınızın iyi veya kötü çalışmasına dolayısıyla başarılı veya başarısız olarak nitelendirilmesine sebep olur.
Programınızın kodları, okunmasını kolaylaştırılacak şekilde düzenlenmiş olmalıdır. Aşağıda kodlarınızın nasıl olması gerektiğinin bir örneğini görebilirsiniz.
Resim 3 – Düzenlenmiş Kod
Kodların düzenli olması kadar önemli bir diğer konu ise yorumlardır. Yorumlar kodunuzun ne yaptığını hatırlatmak/anlatmak amacıyla kullanılabilir veya telif hakkı vb. Bilgileri göstermek amacıyla. Aşağıdaki grafikteki kırmızı ile etrafı çevrilmiş metin bir yorumdur.
Resim 4 – Yprumlanmış Kod
Yorum eklemek için yapmanız gereken; yoruma başlamadan önce ‘ işaretini yazmak. ‘ işaretinden sonra yazacağınız herşey bir yorum olacaktır ve derleyici tarafından dikkate alınmayacaktır. Dikkat ederseniz yorumlar kodlardan farklı olarak yeşil olarak renklendirilir.
3.3 – Programı Çalıştırın
Programcılıkta adet, bir merhaba dünya programı yazarak başlamaktır. Bugüne kadar yeterince merhaba dünya programı yazılmıştır diye düşündüğümden bir listeye sahip ve bu listeye birşeyler eklenebilip, listedekilerin listeden çıkarılabildiği bir programla başlamayı tercih ediyorum.
İlk olarak programımızın arabirimini hazırlayalım. Formumuzun üzerine 2 adet command button (cmdAdd ve cmdRemove), bir adet ListBox (lstItems) ve bir de TextBox (txtAdd) ekliyoruz. Aşağıdaki gibi görünecektir.
Figure 5 – İlk programımızın arabirimi.
NOT-
Görebileceğiniz gibi ben formda bir arkaalan resmi kullandım. Kullanacağınız arkaalan resimleri programınızın daha etkileyici olmasını sağlayabilir. Formunuza Bir arkaalan resmi eklemek için; formu tıklayın daha sonra Properties penceresinden “Picture” seçeneğini bulun. Gerisini eminim başarırsınız..
Şimdi programımızın kodlarını hazırlayalım. Aşağıdaki kodları kopyalayıp yapıştırabilirsiniz ama size önerim kendiniz yazmanızdır.
Private Sub cmdAdd_Click()
If txtAdd.Text = "" Then
MsgBox "Listeye eklemek istediğiniz metni yazın!"
Else
With lstItems
.AddItem txtAdd.Text
End With
End If
End Sub
Private Sub cmdRemove_Click()
If lstItems.ListIndex = -1 Then
MsgBox "Listeden silmek istediğiniz metni seçin!"
Else
lstItems.RemoveItem lstItems.ListIndex
End If
End Sub
Eğer kodu hatasız olarak yazdıysanız (veya kopyaladıysanız) ve form üzerindeki nesneleri hatasız olarak isimlendirdiyseniz programımız şimdi çalışmalı. Şimdi kodumuzu inceleyelim;
1. satırdan 9.satıra kadar olan kod, kullanıcının “ADD” düğmesini tıkladığında gerçekleştirilecek işlemleri barındırıyor. Görebileceğiniz gibi “if” ifadesini kullandık. İf ifadesi iki olasılık saptamamıza ve her olasılık için farklı bir sonuç oluşturmamıza izin veriyor. Bu kodda, eğer kullanıcı metin kutusunu boş bırakmışsa programımız bir hata mesajı oluşturuyor, çünkü listeye ekleyecek hiçbir metin belirtilmemiş. Bizde listeye boş bir değer eklemek istemiyoruz. Eğer kullanıcı metin kutusuna birşeyler yazmışsa programımız bunu liste kutusuna ekliyor. Burada da “with” ifadesini kullandık. With ifadesini kullanarak, bir nesneye ait özellikleri nesnenin adını defalarca yazmadan düzenleyebilirsiniz. Aşağıda with ifadesini kullanmamamız sonucunda ortaya çıkabilecek bir örnek kodu görebilirsiniz.
Private Sub cmdButton_Click()
cmdButton.Caption = “Hello”
cmdButton.Width = 1332
cmdButton.Height = 355
End Sub
Şimdide with ifadesini kullandığımızda bu kodun ne kadar kısalacağını görelim..
Private Sub cmdButton_Click()
With cmdButton
.Caption = “Hello”
.Width = 1332
.Height = 355
End With
End Sub
Farkı görebiliyorsunuz?..
Elbette burada çok büyük bir avantak elde etmiyoruz. Ama bir nesnenin özelliğini binlerce kez değiştirmeniz gerektiğinde with ifadesinin önemini oldukça iyi anlıyorsunuz.
Şimdi programımıza geri dönelim. 11. satırdan 17. satıra kadar olan kısım ise kullanıcının “Remove” düğmesini tıkladığında gerçekleştirilecek işlemleri barındırıyor. Şimdi kullanıcının listeden çıkarmak için irşey seçip seçmediğinden emin olmamız gerekiyor. Burada tekrar if ifadesini kullanıyoruz. Eğer kullanıcımız listeden çıkarmak için birşey seçmediyse programımız tekrar bir hata mesajı ile bunu kullanıcımıza bildiriyor. Bu işleme “Hata Tuzaklama” (“Error handling”) deniyor. Hata Tuzaklama bir programın geliştirilmesi esnasında oldukça önemlidir çünkü hata tuzaklama yapmazsak, bir hata oluştuğunda programımız “çöker”.
4.0 – Hata Tuzaklama
Bir önceki konuda söylediğim gibi Hata Tuzaklama oldukça önemlidir çünkü Hata Tuzaklama olmazsa programımız “çöker”.
4.1 – Hata Tuzaklama Hakkında
Hata Tuzaklamanın iki yöntemi vardır. Birincisi olası bir hatayı bulmak ve gerçekleşmesini önlemek. İkinci yöntem ise programın bir hata olduğunda çömemesini sağlamaktır. Eğer hataya neyin neden olduğunu biliyorsak birşeyler yapabiliriz. Örneğin geçtiğimiz konudaki gibi kullanıcının metin kutusunu boş bırakmamasını söyleyen bir hata mesajı koyabiliriz.
Eğer hataya neyin neden olduğunu bilmiyorsanız veya hataya neden olan sorunu durduramıyorsanız, On Error Resume Next ifadesini kullanabilirsiniz. Bu yöntem programın bir hatayla karşılaşması halinde işleyişini durdurmamasını ve bir sonraki satırla çalışmaya devam etmesini sağlar. Aynı zamanda bu yöntemle programın bir hatayla karşılaşması halinde işlemi iptal etmesinide sağlayabilirsiniz.
Private Sub cmdDo_Click()
On Error GoTo Hata
MsgBox “tamam”
Hata:
MsgBox “Bir hata oluştu”
End Sub
Bu şekilde, bir hata oluşması halinde program bir hata mesajı oluşturarak “Bir hata oluştu” der. Eğer bir hata oluşmazsa “Tamam” yazan bir mesaj kutusu çıkar.
Umarım Hata Tuzaklamanın ne olduğu hakkında size bir fikir verebilmişimdir. Hata Tuzaklama yapmadığımız taktirde programımız hata oluştuğu anda bir hata mesajı vererek kapanır ve bu hiçbir kullanıcının hoşuna gitmez.
4.2 – Hata Tuzaklama Konusunda Bir Örnek Program
Şimdi Hata Tuzaklama yapacağımız ilk programımızı hazırlayacağız. İlk olarak yeni bi Visual Basic projesi başlatın. Formunuzu üzerine bir adet DriveList ekleyin (Dir1). Aşağıdaki gibi görünmeli..
Resim 6 – Yeni programımızın Arabirimi
Şimdi Hata Tuzaklama yapmazsak ne olacağını görelim. Aşağıdaki kodu programınıza ekleyin.
Private Sub Drive1_Change()
Dir1.Path = Drive1.Drive
End Sub
Şimdi programınızı çalıştırın. (F5 tuşuna basın). Daha sonra disket sürücüsünde disket yokken sürücü listesinden A: (yada disket sürücünüz hangisi ise) sürücüsünü seçin. Şimdi bir hata mesajı ile karşılaşacaksınız ve program kapanacak. DirListBox A sürücüsünden okuyamadı çünkü A sürücüsünde bir disket yok. Şimdi hata tuzaklama ile bu durumda programımızın kapanmasını nasıl önleyebileceğimizi görelim. Programınıza az önce yazdığınız kodun tamamını silip aşağıdaki kodu yazın.
Private Sub Drive1_Change()
On Error Resume Next
Dir1.Path = Drive1.Drive
End Sub
Şimdi program bi hata mesajı üretmek yerine A sürücüsüne geçmiyor. Her ne kadar bu hata tuzaklama için önereceğim bir yöntem olmasa da, gerekli hallerde On Error Resume Next ifadesini kullanacaksınız. Ama daha iyi bir çözüm varken bu ifadeyi kullanmak, işin kolayına kaçmak olur. Peki daha iyisini nasıl yapabiliriz?
Projenizin kod kısmını silerek aşağıdaki kodu yazın..
Private Sub Drive1_Change()
On Error GoTo Error
Dir1.Path = Drive1.Drive
Exit Sub
Error:
MsgBox “Belirttiğiniz sürücüye şu anda erişilemiyor.”
End Sub
Bu kod, hiçbirşey yapmamak yerine, kullanıcıya görüntülemek istediği sürücüye şu anda erişilemediğini söylüyor. Her kullanıcı, programın neden talep ettiği işlemi gerçekleştirmediğini bilmek ister. Bu yöntemdeki gibi bir hata tuzaklama ile kullanıcının bu isteğini karşılamış olursunuz. Hata Tuzaklama konusunda yazmakta olduğum yazıda, hata tuzaklama ile ilgili ayrıntılı bilgi bulabileceksiniz.
5.0 – İpuçları
Visual Basic ile programlama yapmaya başlamadan önce bilmeniz gerekenlerden abzılarını anlattım. Şimdi küçük birkaç ipucu ile yazıyı sonlandıralım.
5.1 – Modüller
Modüller, program geliştirirken son derece büyük kolaylıklar sağlarlar. Kodlarınızın düzenli olması açısından çok büyük önem taşıdıkları gibi, “Public Sub” lar içinde mükemmel alanlardır. Form üzerindeki bir düğmenin tıklandığında gerçekleştirilecek işlemleri belirttiğimiz alan “Private Sub” dır. Ancak birtakım işlemleri, örneğin sabit diskteki bir dosyanın açılıp içeriğinin bir metin kutusuna aktarılması gibi bir işlemi çok sık kullanacaksak bu işlemi defalarca yazmak yerine bir modüle Public Sub olarak bir defa yazarız ve bu işlemi gerçekleştirmek istediğimizde bu Public Sub’I çağırırız. Öncesinde Public yazdığımız bir ifadeye erişim serbesttir. Bunu bir örnekle anlatmak işinizi oldukça basitleştirecektir.
Yeni bir proje oluşturup bir modül ekleyin ve modülün içine şu kodu yazın.
Sub SaveIt()
Open “C:\Test.txt” For Output As #1
Print #1, Text1.Text
Close #1
End Sub
Şimdi formunuzun üzerine bir adet metin kutusu (Text1) bir adet de Command Button (cmdSave) ekleyin. Bu formun kod kısmına ise aşağıdaki kodu yazın.
Private Sub cmdSave_Click()
SaveIt
End Sub
Şimdi düğmeye basarak programın nasıl çalıştığını görebilirsiniz. Görebileceğiniz üzere metin kutusuna yazdıklarınız C: sürücünüzün içinde test.txt adıyla kaydedilmiş durumda.
Çok kullanışlı olmakla birlikte oldukça da basit..
5.2 – Döngüler
Döngüler pek çok alanda oldukça faydalıdırlar. Bir döngü programa belirtilen bir işlemi belirtilen bir koşul gerçekleşinceye kadar veya belirtilen bir sayı kadar tekrar ettirir.
Örneğin bir CD deki toplam şarkı sayısını gösteren bir Class Module’e sahibim ancak ben bir liste kutusunda CD deki şarkıları 1den CD’deki şarkı sayısına kadar sıralamak istiyorum. Bunu yapmak için bir döngü kullanmam gerekiyor.
Dim Snd As CDAudio ‘Modülümün adı CDAudio
Private Sub Form_Load()
Set Snd As New CDAudio
Dim CurTrak As Integer
CurTrak = 1
Do Until CurTrak = Snd.GetNumTracks ‘Döngünün başlangıcı
List1.AddItem CurTrack
Loop
End Sub
Şimdi liste kutusu 1’den şarkı sayısına kadar şarkıları listeleyecek.Bu bir CD çalıcı yapıyorsanız oldukça işinize yarayacaktır. Tabiiki bu kodu şimdi denemeye kalkarsanız çalışmayacaktır çünkü gerekli modüle sahip değilsiniz. Bu yeni başlayanlar için karışık bir örnek olabilir bunun için daha basit bir örnek daha ypalım.
Bir liste kutusuna 1 den 10 a kadar olan sayıları sırasıyla ekleyelim.
Yeni bir proje oluşturarak bir adet liste kutusu (list1) ve bir adet te command button (command1) ekleyin ve aşağıdaki konu formun kod penceresine yazın.
Private Sub Command1_Click()
For i = 1 To 10
List1.AddItem i
Next i
End Sub
Görebileceğiniz gibi döngüler oldukça basit ve oldukça faydalıdır.
NOT-
Bir döngüyü Do ifadesi ile kullanabileceğiniz gibi For ifadesi ilede kullanabilirsiniz. Her iki ifadeninde pek çok kullanım şekli vardır.
5.3 – Timerlar
Timer lar bize bir işlemi belli bir zaman dilimi içerisinde tekrarlamak, belirli bir zaman aralığıyla tekrarlamak, zaman hesapları gibi pek çok alanda yardımcı olurlar. Bir timer ile örneğin her 5 saniyede bir mesaj kutusu üretebilir veya bir label a veya Formunuzun bağlığına o anki saati yazdırabilir ve her saniye güncelleyebilirsiniz.
Örneğin;
Private Sub Timer1_Timer()
Me.Title = Time
End Sub
Bu örnekte Formumuzun başlığına o anki saati yazacak ve her saniye güncelleyecek. Tabii Formumuzun başlığını her saniyede güncellemek için Timer nesnemizin Interval özelliğini 1000 olarak ayarlamamız gerekmektedir. Buradaki 1000 1 saniyeyi temsil etmektedir.
5.4 – Diğer İpuçları
Son olarak birkaç not daha..
İlk olarak Left ve Top değerleri..
Left, seçili nesnenin formun sol sınırına olan uzaklığıdır ve başlangıç değeri 0 dır. Top ise nesnenin formun başlığına veya varsa menünün alt sınırına olan uzaklığıdır. Aşağıdaki grafikte örnekleri görebilirsiniz.
Resim 7 – Left ve Top değerleri
Bir nesneyi Left ve Top değerlerini kullanarak hareket ettirebilirsiniz. Örnek olarak;
cmdButton.Top = cmdButton.Top – 50
Bu işlem düğmemizi 50 birim yukarı hareket ettirir. Kullandığınız Scale Mod’a ve formunuzun büyüklüğüne, kullandığınız nesnelerin çokluğuna ve birçok değişkene bağlı olarak çok küçük veya çok büyük bir değer olabilir.
Bir sonraki ipucunda size Save yani kayıt etmeyi göstereceğim. Eğer Open ve Print işlemlerini biliyorsanız bunu oldukça kolay bir şekilde kavrayabilirsiniz.
Open “C:\test.txt” For Output As #1
Print #1, “Hello”
Close #1
Bu kod C:\test.txt dosyasını açar ve bu dosyaya Hello yazar. Print yerine Write fonksiyonunuda kullanabilirsiniz. Open For Output ifadesi, açılan dosyadaki tüm verilerin silinmesini ve yeni verinin eklenmesini sağlar. Eğer dosyanın içeriğinin silinmesini istemiyor, ekleyeceğiniz verinin varolan verilerin sonuna eklenmesini istiyorsanız Open For Append ifadesini kullanmanız uygun olacaktır. Örnek, aşağıda
Open “C:\test.txt” For Append As #1
Print #1, “Hello”
Close #1
Bu örnekte ise C:\test.txt dosyası açılır ve içeriğin sonuna Hello eklenir.
Umarım bu ipuçları size yardımcı olur..6.0 – Son Notlar
Bu yazıyı bitirmeden önce, her seviyedeki Visual Basic programcısının mutlaka bilmesi gereken son bir konuyu daha anlatmak istiyorum. Veri Türleri.
6.1 – Veri Türleri
Veri türlerini ve aralarındaki farkı bilmeniz size oldukça büyük kolaylıklar, programınıza ise performans açısından büyük artılar sağlayacaktır. Şimdi varolan veri türkleri arasından bazılarını anlatacağım.
Boolean
Bir boolean kullanmak için yapmanız gereken;
Dim Ornek As Boolean
Bu Ornek adlı bir boolean yaratır. Bir booleanın değeri sadece True veya False olabilir. Bir döngü içinde bir Boolean şu şekilde kullanılabilir.
Ornek = True
Private Sub Command1_Click()
Do Until Ornek = False
MsgBox “Deneme”
Loop
Bu döngü Ornek adlı değişkenin değeri False olana kadar Deneme yazan bir mesaj kutusu görüntüleyecektir.
Integer
Integer -32,768 ile 32,767 arasında bir sayıyı temsil eden 2 byte lık bir veri türüdür. Bir Integer ondalık sayıları temsil edemez. Örneğin..
Private Sub Command1_Click()
Dim Temp As Integer
Temp = 143.272
MsgBox Temp
End Sub
Bu örnekte mesaj kutusu size 143 sayısını gösterecek, noktadan sonraki kısım gözardı edilecektir.
Long
Long Integer de diyebileceğimiz Long türünün Integer den farkı temsil edebildiği sayı aralığının daha fazla olması. Long türü –2,147,483,648 den 2,147,483,647 ye kadar olan sayıları temsil edebilir.
Long türünün kullanımı aşağıdaki gibidir.
Dim l1 As Long
Daha sonra değişkeninizin değerini Integerde olduğu gibi atarsınız..
L1 = 3336921
Double
Bir Double (double precision floating point) ondalık sayıları temsil eder. Aynı zamanda Single adında da bit veri türü vardır ama genellikle Double kullanılır. Bir Double ın kullanımı da Integer ve Long gibidir.
Dim D1 As Double
D1 = 1.23
String
String türü ASCII metinleri barındırmak amacıyla kullanılır. Aşağıda String kullanımı ile ilgili bir örnek yer almaktadır.
Dim S1 As String
Bir String e değer atamak diğerlerinden farklıdır.
S1 = “Hi.”
Fark ettiniz mi? String e atayacağımız değeri “ ve ” işaretlerinin arasında belirtiyoruz. Bir string in uzunluğu 1 karakterden yaklaşık 65,400 karaktere kadar gidebilir.
Date
Tahmin edebileceğiniz üzere tarih ve zaman değerlerini saklayan bir veri türüdür.
Dim X1 As Date
Değer atamak için ise;
X1 = Time
Veya
X1 = Date
Kullanabilirsiniz.
Byte
0 dan 255 e kadar olan bir değer alır. (Integerdir).
Variant
Kötü bir kodlama için mutlaka kullanmanız gereken bir veri türüdür. Şaka bir yana, kesinlikle kullanmamanız, hatta varlığını bile unutmanızı önerebilirim. Bellek konusunda felakete varan sonuçlara yol açabilen bir veri türüdür. Yukarıdaki veri türlerinin tümünü barındırabilir.
Tek kelime: Kullanmayın
1.0 – Giriş
2.0 – Başlamadan Önce
2.1 – Neden Visual Basic?
2.2 – Bilmeniz Gerekenler…
2.3 – Hazırsak başlayalım..
3.0 – İlk programımızı hazırlayalım
3.1 – Kullanıcı Arabirimi
3.2 – İyi Kod
3.3 – Programı Çalıştırın
4.0 – Hata Tuzaklama
4.1 – Hata Tuzaklama Hakkında
4.2 – Hata Tuzaklama Konusunda Bir Örnek Program
5.0 – İpuçları
5.1 – Modüller
5.2 – Döngüler
5.3 – Timerlar
5.4 – Diğer İpuçları
6.0 – Son Notlar
6.1 - Veri Türleri
1.0 – Giriş
Programcılık oldukça zor olabilir. Özellikle yeni başlıyorsanız. Bu yazıyı, aramıza yeni katılanlara yardımcı olmak amacıyla yazıyorum. Umarım bittiğinde birilerinin işine yarar..
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• ••••• ••••••••••••••••
2.0 – Başlamadan önce
Başlamadan önce, bilmeniz gereken bikaç şey var. Bunlar;
2.1– Neden Visual Basic?
Neden Visual Basic?.. Bu soruya verilebilecek pek çok cevap var. İlk olarak: basit olduğu için Visual Basic’I seçebilirsiniz. C/C++ ve benzeri programlama dillerine göre daha kolay anlaşılabilir olması, hatta ingilizce bilen, birazda anlama yeteneği gelişmiş birinin kolayca öğrenebilecek olması ikinci bir neden olarak öne sürülebilir. Basit olduğu kadar kullanışlı ve güçlü bir programlama dili olması üçüncü bir neden.. Bu sebepler artırılabilir. Elbette her programlama dilinin kendi artıları vardır. Ancak başlamak için Visual Basic iyi bir seçimdir.
2.2-Bilmeniz Gerekenler
Visual Basic kullanacaksanız, bilmeniz gereken bazı şeyler var. Herşeyden önce amacınız 3D oyun geliştirmek ise Visual Basic bu amacınız için iyi bir tercih değildir.Elbetteki Visual Basic ile 3D oyunlarda geliştirilebilir ancak bu oldukça zahmetli olacaktır.
Bir programcı olarak her zaman (ilk gününüzde de, 10. yılınızda da) sıkıştığınız anlar olacaktır. Bu anlarda boş boş ekrana bakmak veya sinirlenip bırakıyorum demek çoğu kişinin işine gelsede ihtiyaçları olanyardım her zaman biryerlerde vardır. Zor olan bu yardımı bulmaktır. Planet-Source-ode.Com, yazgelistir.com, vbturk.net gibi web siteleri ihtiyacınız olan yardıma ulaşmak için bakmanız gereken ilk adreslerdir.
Son olarak genellikle program yazmanın en zor yanı, bir fikir bulabilmektir. Örneğin ben yazdığım hiçbir programa isim bulamam.
2.3-Hazırsak başlayalım..
Başlamadan önce bilmeniz gereken birkaç noktayıda belirttikten sonra şimdi hazırsanız ilk programımızı hazırlamaya başlayalım.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• ••••• ••••••••••••••••
3.0-İlk Programımızı Hazırlayalım
İlk programımızı hazırlamak için aşağıdaki adımları izlemeniz yeterli olacaktır..
3.1-Kullanıcı Arabirimi
Bir program hazırlarken en çok üstünde durmanız gereken konulardan biri kullanıcı arabirimidir. Kullanıcı Arabirimi güzel görünmeli, aynı zamanda kolay anlaşılır olmalıdır. Aşağıda ne yapmamanız gerektiği konusunda başarılı bir çalışma göreceksiniz.
Resim 1 – İşte Ne Yapmamanız Gerektiği konusunda bir örnek.
Şimdi bu arabirimde nelerin yanlış olduğunu inceleyelim. Burada açıkça gözönünde olan hatalar olduğu gibi gizlenmiş olan bazı hatalarda var. Herşeyden önce formdaki nesnelerin yerleştirilişi düzensiz. Asimetrik düzenlemeler çekici olabilir tamam ama bu kesinlikle bir istisna değil. Görmemenin imkansı olduğu üzere düğmelerden biri aşırı büyük boyutlara sahip. İkinci düğme ise olması gerektiğinden küçük. Düğmeler 1095x375 ve 1215x495 aralığında ve Twip Scale modda olmalıdır. Gerçi düğmeler gerektiğinde form üzerinde çok büyük boyutlara sahip olabilirler (veya tersi) ama dediğim gibi bu kadar göz tırmalayacak şekilde olmamalıdır. Bir diğer problem ise menüde. Help, File dan önce geliyor. Küçük bir araştırma yapmanız halinde Help (Yardım) menüsünün genellikle en sonda ama asla File (Dosya) menüsünden önce gelmediğini göreceksiniz. Tabii ben yaptım oldu demek elinizde. Ancak kullanışlı olmayacağı kesin.
Resim 2 – Tahammül edilebilir bir arabirim örneği
Görebileceğiniz üzere, iki formun tasarımı arasındaki fark oldukça açık. İkinci formda, düğmeler sahip olmaları gereken boyutlara sahip ve hizalı olarak forma yerleştirilmişler, File, Help menüsünden önce yer alıyor… Sizce hangisi daha kullanışlı?
3.2 – İyi Kod
Programınızın kodlarıda, arabirimi kadar iyi düzenlenmiş olmalı. İşlemleri gerçekleştirmenin iyi ve kötü yolları vardır ve bu iyi ve kötü yollar, programınızın iyi veya kötü çalışmasına dolayısıyla başarılı veya başarısız olarak nitelendirilmesine sebep olur.
Programınızın kodları, okunmasını kolaylaştırılacak şekilde düzenlenmiş olmalıdır. Aşağıda kodlarınızın nasıl olması gerektiğinin bir örneğini görebilirsiniz.
Resim 3 – Düzenlenmiş Kod
Kodların düzenli olması kadar önemli bir diğer konu ise yorumlardır. Yorumlar kodunuzun ne yaptığını hatırlatmak/anlatmak amacıyla kullanılabilir veya telif hakkı vb. Bilgileri göstermek amacıyla. Aşağıdaki grafikteki kırmızı ile etrafı çevrilmiş metin bir yorumdur.
Resim 4 – Yprumlanmış Kod
Yorum eklemek için yapmanız gereken; yoruma başlamadan önce ‘ işaretini yazmak. ‘ işaretinden sonra yazacağınız herşey bir yorum olacaktır ve derleyici tarafından dikkate alınmayacaktır. Dikkat ederseniz yorumlar kodlardan farklı olarak yeşil olarak renklendirilir.
3.3 – Programı Çalıştırın
Programcılıkta adet, bir merhaba dünya programı yazarak başlamaktır. Bugüne kadar yeterince merhaba dünya programı yazılmıştır diye düşündüğümden bir listeye sahip ve bu listeye birşeyler eklenebilip, listedekilerin listeden çıkarılabildiği bir programla başlamayı tercih ediyorum.
İlk olarak programımızın arabirimini hazırlayalım. Formumuzun üzerine 2 adet command button (cmdAdd ve cmdRemove), bir adet ListBox (lstItems) ve bir de TextBox (txtAdd) ekliyoruz. Aşağıdaki gibi görünecektir.
Figure 5 – İlk programımızın arabirimi.
NOT-
Görebileceğiniz gibi ben formda bir arkaalan resmi kullandım. Kullanacağınız arkaalan resimleri programınızın daha etkileyici olmasını sağlayabilir. Formunuza Bir arkaalan resmi eklemek için; formu tıklayın daha sonra Properties penceresinden “Picture” seçeneğini bulun. Gerisini eminim başarırsınız..
Şimdi programımızın kodlarını hazırlayalım. Aşağıdaki kodları kopyalayıp yapıştırabilirsiniz ama size önerim kendiniz yazmanızdır.
Private Sub cmdAdd_Click()
If txtAdd.Text = "" Then
MsgBox "Listeye eklemek istediğiniz metni yazın!"
Else
With lstItems
.AddItem txtAdd.Text
End With
End If
End Sub
Private Sub cmdRemove_Click()
If lstItems.ListIndex = -1 Then
MsgBox "Listeden silmek istediğiniz metni seçin!"
Else
lstItems.RemoveItem lstItems.ListIndex
End If
End Sub
Eğer kodu hatasız olarak yazdıysanız (veya kopyaladıysanız) ve form üzerindeki nesneleri hatasız olarak isimlendirdiyseniz programımız şimdi çalışmalı. Şimdi kodumuzu inceleyelim;
1. satırdan 9.satıra kadar olan kod, kullanıcının “ADD” düğmesini tıkladığında gerçekleştirilecek işlemleri barındırıyor. Görebileceğiniz gibi “if” ifadesini kullandık. İf ifadesi iki olasılık saptamamıza ve her olasılık için farklı bir sonuç oluşturmamıza izin veriyor. Bu kodda, eğer kullanıcı metin kutusunu boş bırakmışsa programımız bir hata mesajı oluşturuyor, çünkü listeye ekleyecek hiçbir metin belirtilmemiş. Bizde listeye boş bir değer eklemek istemiyoruz. Eğer kullanıcı metin kutusuna birşeyler yazmışsa programımız bunu liste kutusuna ekliyor. Burada da “with” ifadesini kullandık. With ifadesini kullanarak, bir nesneye ait özellikleri nesnenin adını defalarca yazmadan düzenleyebilirsiniz. Aşağıda with ifadesini kullanmamamız sonucunda ortaya çıkabilecek bir örnek kodu görebilirsiniz.
Private Sub cmdButton_Click()
cmdButton.Caption = “Hello”
cmdButton.Width = 1332
cmdButton.Height = 355
End Sub
Şimdide with ifadesini kullandığımızda bu kodun ne kadar kısalacağını görelim..
Private Sub cmdButton_Click()
With cmdButton
.Caption = “Hello”
.Width = 1332
.Height = 355
End With
End Sub
Farkı görebiliyorsunuz?..
Elbette burada çok büyük bir avantak elde etmiyoruz. Ama bir nesnenin özelliğini binlerce kez değiştirmeniz gerektiğinde with ifadesinin önemini oldukça iyi anlıyorsunuz.
Şimdi programımıza geri dönelim. 11. satırdan 17. satıra kadar olan kısım ise kullanıcının “Remove” düğmesini tıkladığında gerçekleştirilecek işlemleri barındırıyor. Şimdi kullanıcının listeden çıkarmak için irşey seçip seçmediğinden emin olmamız gerekiyor. Burada tekrar if ifadesini kullanıyoruz. Eğer kullanıcımız listeden çıkarmak için birşey seçmediyse programımız tekrar bir hata mesajı ile bunu kullanıcımıza bildiriyor. Bu işleme “Hata Tuzaklama” (“Error handling”) deniyor. Hata Tuzaklama bir programın geliştirilmesi esnasında oldukça önemlidir çünkü hata tuzaklama yapmazsak, bir hata oluştuğunda programımız “çöker”.
4.0 – Hata Tuzaklama
Bir önceki konuda söylediğim gibi Hata Tuzaklama oldukça önemlidir çünkü Hata Tuzaklama olmazsa programımız “çöker”.
4.1 – Hata Tuzaklama Hakkında
Hata Tuzaklamanın iki yöntemi vardır. Birincisi olası bir hatayı bulmak ve gerçekleşmesini önlemek. İkinci yöntem ise programın bir hata olduğunda çömemesini sağlamaktır. Eğer hataya neyin neden olduğunu biliyorsak birşeyler yapabiliriz. Örneğin geçtiğimiz konudaki gibi kullanıcının metin kutusunu boş bırakmamasını söyleyen bir hata mesajı koyabiliriz.
Eğer hataya neyin neden olduğunu bilmiyorsanız veya hataya neden olan sorunu durduramıyorsanız, On Error Resume Next ifadesini kullanabilirsiniz. Bu yöntem programın bir hatayla karşılaşması halinde işleyişini durdurmamasını ve bir sonraki satırla çalışmaya devam etmesini sağlar. Aynı zamanda bu yöntemle programın bir hatayla karşılaşması halinde işlemi iptal etmesinide sağlayabilirsiniz.
Private Sub cmdDo_Click()
On Error GoTo Hata
MsgBox “tamam”
Hata:
MsgBox “Bir hata oluştu”
End Sub
Bu şekilde, bir hata oluşması halinde program bir hata mesajı oluşturarak “Bir hata oluştu” der. Eğer bir hata oluşmazsa “Tamam” yazan bir mesaj kutusu çıkar.
Umarım Hata Tuzaklamanın ne olduğu hakkında size bir fikir verebilmişimdir. Hata Tuzaklama yapmadığımız taktirde programımız hata oluştuğu anda bir hata mesajı vererek kapanır ve bu hiçbir kullanıcının hoşuna gitmez.
4.2 – Hata Tuzaklama Konusunda Bir Örnek Program
Şimdi Hata Tuzaklama yapacağımız ilk programımızı hazırlayacağız. İlk olarak yeni bi Visual Basic projesi başlatın. Formunuzu üzerine bir adet DriveList ekleyin (Dir1). Aşağıdaki gibi görünmeli..
Resim 6 – Yeni programımızın Arabirimi
Şimdi Hata Tuzaklama yapmazsak ne olacağını görelim. Aşağıdaki kodu programınıza ekleyin.
Private Sub Drive1_Change()
Dir1.Path = Drive1.Drive
End Sub
Şimdi programınızı çalıştırın. (F5 tuşuna basın). Daha sonra disket sürücüsünde disket yokken sürücü listesinden A: (yada disket sürücünüz hangisi ise) sürücüsünü seçin. Şimdi bir hata mesajı ile karşılaşacaksınız ve program kapanacak. DirListBox A sürücüsünden okuyamadı çünkü A sürücüsünde bir disket yok. Şimdi hata tuzaklama ile bu durumda programımızın kapanmasını nasıl önleyebileceğimizi görelim. Programınıza az önce yazdığınız kodun tamamını silip aşağıdaki kodu yazın.
Private Sub Drive1_Change()
On Error Resume Next
Dir1.Path = Drive1.Drive
End Sub
Şimdi program bi hata mesajı üretmek yerine A sürücüsüne geçmiyor. Her ne kadar bu hata tuzaklama için önereceğim bir yöntem olmasa da, gerekli hallerde On Error Resume Next ifadesini kullanacaksınız. Ama daha iyi bir çözüm varken bu ifadeyi kullanmak, işin kolayına kaçmak olur. Peki daha iyisini nasıl yapabiliriz?
Projenizin kod kısmını silerek aşağıdaki kodu yazın..
Private Sub Drive1_Change()
On Error GoTo Error
Dir1.Path = Drive1.Drive
Exit Sub
Error:
MsgBox “Belirttiğiniz sürücüye şu anda erişilemiyor.”
End Sub
Bu kod, hiçbirşey yapmamak yerine, kullanıcıya görüntülemek istediği sürücüye şu anda erişilemediğini söylüyor. Her kullanıcı, programın neden talep ettiği işlemi gerçekleştirmediğini bilmek ister. Bu yöntemdeki gibi bir hata tuzaklama ile kullanıcının bu isteğini karşılamış olursunuz. Hata Tuzaklama konusunda yazmakta olduğum yazıda, hata tuzaklama ile ilgili ayrıntılı bilgi bulabileceksiniz.
5.0 – İpuçları
Visual Basic ile programlama yapmaya başlamadan önce bilmeniz gerekenlerden abzılarını anlattım. Şimdi küçük birkaç ipucu ile yazıyı sonlandıralım.
5.1 – Modüller
Modüller, program geliştirirken son derece büyük kolaylıklar sağlarlar. Kodlarınızın düzenli olması açısından çok büyük önem taşıdıkları gibi, “Public Sub” lar içinde mükemmel alanlardır. Form üzerindeki bir düğmenin tıklandığında gerçekleştirilecek işlemleri belirttiğimiz alan “Private Sub” dır. Ancak birtakım işlemleri, örneğin sabit diskteki bir dosyanın açılıp içeriğinin bir metin kutusuna aktarılması gibi bir işlemi çok sık kullanacaksak bu işlemi defalarca yazmak yerine bir modüle Public Sub olarak bir defa yazarız ve bu işlemi gerçekleştirmek istediğimizde bu Public Sub’I çağırırız. Öncesinde Public yazdığımız bir ifadeye erişim serbesttir. Bunu bir örnekle anlatmak işinizi oldukça basitleştirecektir.
Yeni bir proje oluşturup bir modül ekleyin ve modülün içine şu kodu yazın.
Sub SaveIt()
Open “C:\Test.txt” For Output As #1
Print #1, Text1.Text
Close #1
End Sub
Şimdi formunuzun üzerine bir adet metin kutusu (Text1) bir adet de Command Button (cmdSave) ekleyin. Bu formun kod kısmına ise aşağıdaki kodu yazın.
Private Sub cmdSave_Click()
SaveIt
End Sub
Şimdi düğmeye basarak programın nasıl çalıştığını görebilirsiniz. Görebileceğiniz üzere metin kutusuna yazdıklarınız C: sürücünüzün içinde test.txt adıyla kaydedilmiş durumda.
Çok kullanışlı olmakla birlikte oldukça da basit..
5.2 – Döngüler
Döngüler pek çok alanda oldukça faydalıdırlar. Bir döngü programa belirtilen bir işlemi belirtilen bir koşul gerçekleşinceye kadar veya belirtilen bir sayı kadar tekrar ettirir.
Örneğin bir CD deki toplam şarkı sayısını gösteren bir Class Module’e sahibim ancak ben bir liste kutusunda CD deki şarkıları 1den CD’deki şarkı sayısına kadar sıralamak istiyorum. Bunu yapmak için bir döngü kullanmam gerekiyor.
Dim Snd As CDAudio ‘Modülümün adı CDAudio
Private Sub Form_Load()
Set Snd As New CDAudio
Dim CurTrak As Integer
CurTrak = 1
Do Until CurTrak = Snd.GetNumTracks ‘Döngünün başlangıcı
List1.AddItem CurTrack
Loop
End Sub
Şimdi liste kutusu 1’den şarkı sayısına kadar şarkıları listeleyecek.Bu bir CD çalıcı yapıyorsanız oldukça işinize yarayacaktır. Tabiiki bu kodu şimdi denemeye kalkarsanız çalışmayacaktır çünkü gerekli modüle sahip değilsiniz. Bu yeni başlayanlar için karışık bir örnek olabilir bunun için daha basit bir örnek daha ypalım.
Bir liste kutusuna 1 den 10 a kadar olan sayıları sırasıyla ekleyelim.
Yeni bir proje oluşturarak bir adet liste kutusu (list1) ve bir adet te command button (command1) ekleyin ve aşağıdaki konu formun kod penceresine yazın.
Private Sub Command1_Click()
For i = 1 To 10
List1.AddItem i
Next i
End Sub
Görebileceğiniz gibi döngüler oldukça basit ve oldukça faydalıdır.
NOT-
Bir döngüyü Do ifadesi ile kullanabileceğiniz gibi For ifadesi ilede kullanabilirsiniz. Her iki ifadeninde pek çok kullanım şekli vardır.
5.3 – Timerlar
Timer lar bize bir işlemi belli bir zaman dilimi içerisinde tekrarlamak, belirli bir zaman aralığıyla tekrarlamak, zaman hesapları gibi pek çok alanda yardımcı olurlar. Bir timer ile örneğin her 5 saniyede bir mesaj kutusu üretebilir veya bir label a veya Formunuzun bağlığına o anki saati yazdırabilir ve her saniye güncelleyebilirsiniz.
Örneğin;
Private Sub Timer1_Timer()
Me.Title = Time
End Sub
Bu örnekte Formumuzun başlığına o anki saati yazacak ve her saniye güncelleyecek. Tabii Formumuzun başlığını her saniyede güncellemek için Timer nesnemizin Interval özelliğini 1000 olarak ayarlamamız gerekmektedir. Buradaki 1000 1 saniyeyi temsil etmektedir.
5.4 – Diğer İpuçları
Son olarak birkaç not daha..
İlk olarak Left ve Top değerleri..
Left, seçili nesnenin formun sol sınırına olan uzaklığıdır ve başlangıç değeri 0 dır. Top ise nesnenin formun başlığına veya varsa menünün alt sınırına olan uzaklığıdır. Aşağıdaki grafikte örnekleri görebilirsiniz.
Resim 7 – Left ve Top değerleri
Bir nesneyi Left ve Top değerlerini kullanarak hareket ettirebilirsiniz. Örnek olarak;
cmdButton.Top = cmdButton.Top – 50
Bu işlem düğmemizi 50 birim yukarı hareket ettirir. Kullandığınız Scale Mod’a ve formunuzun büyüklüğüne, kullandığınız nesnelerin çokluğuna ve birçok değişkene bağlı olarak çok küçük veya çok büyük bir değer olabilir.
Bir sonraki ipucunda size Save yani kayıt etmeyi göstereceğim. Eğer Open ve Print işlemlerini biliyorsanız bunu oldukça kolay bir şekilde kavrayabilirsiniz.
Open “C:\test.txt” For Output As #1
Print #1, “Hello”
Close #1
Bu kod C:\test.txt dosyasını açar ve bu dosyaya Hello yazar. Print yerine Write fonksiyonunuda kullanabilirsiniz. Open For Output ifadesi, açılan dosyadaki tüm verilerin silinmesini ve yeni verinin eklenmesini sağlar. Eğer dosyanın içeriğinin silinmesini istemiyor, ekleyeceğiniz verinin varolan verilerin sonuna eklenmesini istiyorsanız Open For Append ifadesini kullanmanız uygun olacaktır. Örnek, aşağıda
Open “C:\test.txt” For Append As #1
Print #1, “Hello”
Close #1
Bu örnekte ise C:\test.txt dosyası açılır ve içeriğin sonuna Hello eklenir.
Umarım bu ipuçları size yardımcı olur..6.0 – Son Notlar
Bu yazıyı bitirmeden önce, her seviyedeki Visual Basic programcısının mutlaka bilmesi gereken son bir konuyu daha anlatmak istiyorum. Veri Türleri.
6.1 – Veri Türleri
Veri türlerini ve aralarındaki farkı bilmeniz size oldukça büyük kolaylıklar, programınıza ise performans açısından büyük artılar sağlayacaktır. Şimdi varolan veri türkleri arasından bazılarını anlatacağım.
Boolean
Bir boolean kullanmak için yapmanız gereken;
Dim Ornek As Boolean
Bu Ornek adlı bir boolean yaratır. Bir booleanın değeri sadece True veya False olabilir. Bir döngü içinde bir Boolean şu şekilde kullanılabilir.
Ornek = True
Private Sub Command1_Click()
Do Until Ornek = False
MsgBox “Deneme”
Loop
Bu döngü Ornek adlı değişkenin değeri False olana kadar Deneme yazan bir mesaj kutusu görüntüleyecektir.
Integer
Integer -32,768 ile 32,767 arasında bir sayıyı temsil eden 2 byte lık bir veri türüdür. Bir Integer ondalık sayıları temsil edemez. Örneğin..
Private Sub Command1_Click()
Dim Temp As Integer
Temp = 143.272
MsgBox Temp
End Sub
Bu örnekte mesaj kutusu size 143 sayısını gösterecek, noktadan sonraki kısım gözardı edilecektir.
Long
Long Integer de diyebileceğimiz Long türünün Integer den farkı temsil edebildiği sayı aralığının daha fazla olması. Long türü –2,147,483,648 den 2,147,483,647 ye kadar olan sayıları temsil edebilir.
Long türünün kullanımı aşağıdaki gibidir.
Dim l1 As Long
Daha sonra değişkeninizin değerini Integerde olduğu gibi atarsınız..
L1 = 3336921
Double
Bir Double (double precision floating point) ondalık sayıları temsil eder. Aynı zamanda Single adında da bit veri türü vardır ama genellikle Double kullanılır. Bir Double ın kullanımı da Integer ve Long gibidir.
Dim D1 As Double
D1 = 1.23
String
String türü ASCII metinleri barındırmak amacıyla kullanılır. Aşağıda String kullanımı ile ilgili bir örnek yer almaktadır.
Dim S1 As String
Bir String e değer atamak diğerlerinden farklıdır.
S1 = “Hi.”
Fark ettiniz mi? String e atayacağımız değeri “ ve ” işaretlerinin arasında belirtiyoruz. Bir string in uzunluğu 1 karakterden yaklaşık 65,400 karaktere kadar gidebilir.
Date
Tahmin edebileceğiniz üzere tarih ve zaman değerlerini saklayan bir veri türüdür.
Dim X1 As Date
Değer atamak için ise;
X1 = Time
Veya
X1 = Date
Kullanabilirsiniz.
Byte
0 dan 255 e kadar olan bir değer alır. (Integerdir).
Variant
Kötü bir kodlama için mutlaka kullanmanız gereken bir veri türüdür. Şaka bir yana, kesinlikle kullanmamanız, hatta varlığını bile unutmanızı önerebilirim. Bellek konusunda felakete varan sonuçlara yol açabilen bir veri türüdür. Yukarıdaki veri türlerinin tümünü barındırabilir.
Tek kelime: Kullanmayın
Similar topics
» Visual Basic 6.0 Profesyonel Eğitim Seti
» Vİsual basıc'te Araba Yarışı(Basit)
» Visual Basıc'te Uçan Yazı
» Visual Basic'te Tarih işlemleri
» Visual Basic 6.0 Portable [5MB] Türkçe Download
» Vİsual basıc'te Araba Yarışı(Basit)
» Visual Basıc'te Uçan Yazı
» Visual Basic'te Tarih işlemleri
» Visual Basic 6.0 Portable [5MB] Türkçe Download
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Paz Mart 02, 2014 10:28 am tarafından cagataymorcicek
» C ile Basit Program Kodları!
Salı Ara. 10, 2013 11:20 pm tarafından tuncay117
» Crypter Nasıl Yazılıyor Merak edenler buyrun
C.tesi Haz. 01, 2013 11:14 pm tarafından gezegen33
» C Kodlama Standartları
Perş. Kas. 08, 2012 6:54 pm tarafından penguen260
» C++ Dilinin kullanımı ve açılımı
Perş. Kas. 08, 2012 6:45 pm tarafından penguen260
» VISUAL BASIC
Ptsi Ağus. 06, 2012 3:29 pm tarafından 55la
» K.R.M - Jadde Patch UnLimiteD ! Bütün Modlar Aktif ! [İNDİR]
Çarş. Tem. 18, 2012 9:55 pm tarafından _RozaLinda_
» K.R.M Client V3 [ Bot Aktif ] [ Yenilendi 16.02.2011 ]
Salı Haz. 05, 2012 10:52 pm tarafından xxscream
» K.R.M Jadde Patch UnLimiteD ( YENİ BOT [ BÜTÜN MOD LAR ] AKTİF )
Cuma Eyl. 09, 2011 2:02 am tarafından K.R.M